Bank Żywności w Krakowie realizuje projekt pt. „Zdrowo na Bank” skierowany do uczniów szkół podstawowych z Krakowa. Projekt obejmuje następujące zadania:
Zajęcia w dwóch kategoriach wiekowych dla uczniów klas 0-3 oraz 4-8.
- Zajęcia teoretyczna dla uczniów klas 0-3 –omówione zostaną ciekawostki dotyczące funkcjonowania organizmu dziecka podczas dużego wysiłku intelektualnego zarówno po śniadaniu, jak i bez śniadania oraz bez żadnego posiłku lub tylko po zjedzeniu wysoko przetworzonych i wysoko kalorycznych produktów. W ramach warsztatów dzieci otrzymają materiały dydaktyczne z przepisami na śniadania i II śniadania dla siebie i dla rodziców.
- Zajęcia teoretyczna dla uczniów klas 4-8: część teoretyczna dotyczyła będzie następujących zagadnień: choroby dieto zależne: próchnica, otyłość, cukrzyca typu II, zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, ortoreksja. Podczas zajęć omówione zostaną poszczególne jednostki chorobowe, a dodatkowo omówiony zostanie wizerunek kobiet i mężczyzn kreowany przez media, co będzie punktem wyjścia do rozmowy na temat ważności akceptacji swojego wyglądu.
- Warsztaty praktyczne (kulinarne) podczas, których uczniowie poznają sposoby na szybkie i samodzielne przygotowanie II śniadania, które można zabrać do szkoły, tzw. „osobistego lunch – box’u”. Zajęcia praktyczne zakończone będą wspólną degustacją.
Klasy uczestniczące w projekcie będą miały szansę podzielić się zdobytą wiedzą z innymi uczniami przygotowując kampanię informacyjną. Wydarzenie powinno zostać zorganizowane przez uczniów klasy dla społeczności lokalnej (np. innych uczniów ze szkoły, nauczycieli i/lub rodziców). Może ono przyjąć dowolną formę np. przedstawienia szkolnego, pikniku, happeningu, parady, wystawy prac plastycznych/plakatów promujących zdrowie, lekcji dla uczniów innej klasy.
Debata poświęcona zdrowemu odżywianiu dzieci i młodzieży.
Debata ma na celu wywołanie rozmowy, dyskusji wokół zdrowego odżywiania w szerokim spektrum. Chcemy pokazać korzyści wynikające z kreowania mody na zdrowe odżywianie wśród uczniów jak i zagrożenia jakie niesie za sobą złe odżywianie (otyłość, niedożywienie problemy w nauce, niska samoocena, wyobcowanie itp.). Są to aspekty zarówno czysto fizyczne, jak i psychologiczne. Szkoła to drugi dom, zatem należy promować zdrowie w obu tych środowiskach (dom, szkoła).
Efektem debaty będzie opracowanie w formie dokumentu rekomendacji i pomysłów, które mogą sprzyjać poprawie sytuacji żywieniowej dzieci i młodzieży.
Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa, realizowane w okresie 1.07 – 31.12.2022r.