Czy znasz różnicę pomiędzy terminem ,,Należy spożyć do”, a ,,Najlepiej spożyć przed”? Okazuje się, że 64% Polaków nie wie, że informacje na opakowaniach ,,należy spożyć do” i ,,najlepiej spożyć przed” nie oznaczają tego samego. Jakie to ma znaczenie? Ogromne, bo ta wiedza (lub jej brak) przyczynia się do wzrostu skali marnowania żywności.
Jaka jest różnica?
Pozornie te dwa terminy wydają się bardzo podobne, jednak ich znaczenie podobne już nie jest.
Najlepiej spożyć przed
Określa datę minimalnej trwałości. MINIMALNEJ, ale nie ostatecznej. Tę datę znajdziesz na produktach, które nawet po terminie nie ulegają zepsuciu, jedynie może zmienić się ich konsystencja, kolor, smak, czy zapach. Do tej grupy produktów zaliczają się między innymi:
- produkty zbożowe: makaron, ryż, kasze, płatki
- kawa i herbata
- większość słodyczy
- przyprawy
- żywność konserwowa
- mrożonki
Co to dla nas oznacza?
Produkty oznaczone tą datą mogą być spożywane po upływie terminu wskazanego na opakowaniu. Ważne jest, aby dobrze je przechowywać (zgodnie z zaleceniami producenta) oraz, aby przed spożyciem sprawdzić je organoleptycznie: powąchać, posmakować i obejrzeć.
Należy spożyć do
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku terminu ,,należy spożyć do”. Tutaj trzeba zachować większą ostrożność i przestrzegać dat wskazanych przez producenta. Sformułowanie to wskazuje, że produkt po upływie tej daty może powodować groźne konsekwencje zdrowotne. Tę datę znajdziemy na:
- mięsie i wyrobach mięsnych,
- rybach,
- sokach pasteryzowanych,
- produktach mlecznych, daniach gotowych
Co to dla nas oznacza?
Tutaj staramy się nie dopuścić do tego, aby produkt ten był spożyty po wyznaczonym terminem. Pamiętajmy również o właściwym przechowywaniu i podobnie jak w poprzednim przypadku, przed zjedzeniem lub wyrzuceniem sprawdźmy produkty organoleptycznie.
Aby jeszcze bardziej przybliżyć różnicę między tymi dwoma terminami, zapraszamy do zapoznania się z krótkim filmikiem:
Kampania najlepiej spożyć dla środowiska
Kampanię można śledzić w naszych mediach społecznościowych:
Kampania jest dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.